top of page
Søg

Går man glip af noget?

Når man er sammen med andre mennesker, er det sjældent, man ikke ser dem hive deres smartphone frem. Både unge og gamle. Man vil tjekke Facebook, Snapchat og alle de andre hyppigt brugte sociale medier.

Hvordan vil det ikke ende, hvis man ikke kan være sammen længere uden at have sin mobil inden for rækkevidde konstant? Hvis telefonen pludselig siger noget, vil mange skynde sig at tjekke den. Selvom man er midt i en samtale. Folk påstår, de stadig er nærværende, selvom de lige tjekker en snap. Det er de bare ikke.

Man er bange for at gå glip af noget. Og man tør ikke indrømme det. Og hvis man endelig indrømmer det, er det ikke sikkert, man kan finde ud af at gøre noget ved det.

Det er ærgerligt, at mange, og flere og flere, glemmer at leve i nuet. Hvis man er sammen med en god ven, og man vil tjekke en sjov video på Facebook, fordi telefonen siger bip, går man altså glip af at være sammen med sin ven. Man kan jo ikke være alle steder på en gang!

I gamle dage havde man postbudet som den eneste mulighed for langdistancekorrespondance, ellers måtte man aftale noget, når man sås i virkeligheden. I dag har man messengergrupper, facebooksider, og hvis man vil fortælle folk, hvad man laver, kan man sende en hurtig snap. Ville det ikke være bedre at fortælle det til folk i virkeligheden næste dag i skolen, hvis man oplevede noget vildt? Ville det ikke være bedre ikke at skulle have en, faktisk to, mobiler mellem sig selv og sine venner for at kunne snakke rigtigt med dem? Se virkeligheden gennem en skærm. Den er endnu pænere uden.

Telefoner smitter. Næsten som gruppepres. Hvis man står i en vennegruppe (også hvis vennegruppen kun er på ét menneske), og en af de andre tager sin mobil frem, får man også lyst til at tjekke sin. Og hvis man ikke har den på sig, får man det helt dårligt. “Hvad nu hvis mine venner sender en snap, som jeg ikke når at se inden for 10 minutter?” “Hvad vil de ikke tænke om mig?” Det bedste man kan gøre i sådanne situationer, er at snakke med vennerne i virkeligheden. Måske de så opdager, det er meget federe…

Hvis man vil prøve at gøre noget ved mobilafhængigheden (ja, vi må nok indrømme, at det er det, der er problemet), kan man prøve at slukke mobilen i en uge. Slukke den og lægge den i en skuffe og se, hvad der sker. Savner man den? Ja, men det er rart ikke at skulle tage stilling til den hele tiden. Når man tænder den igen, kan man se, hvilken virkning det har haft, og måske man så kan skrue ned for brugen af den. For vi skal ikke bare droppe den. Vi skal prøve at kontrollere den.

Igen ville mange være bange for at gå glip af noget med en slukket telefon: “Hvad nu hvis min mor ringer til mig?” “Hvad skal jeg gøre, når jeg ikke kan se, hvad mit idol i den anden ende af verden laver?” “Hvad skal jeg gøre, når mine venner tager deres telefoner frem, og jeg så skal føle mig ensom uden min?”

At være ensom. Statistikker viser en stigning på ensomhed. Har det noget at gøre med, at vi bliver mere teknologiske? At det ikke er moderne at være sammen i virkeligheden. Det er sejere at skrive sammen, facetime og snakke over telefonen. Jeg siger ikke alle er sådan. Men flere end for bare 20 år siden. For 20 år siden var det specielt at have en mobiltelefon, nu er det unormalt ikke at have en smartphone.

Der er selvfølgelig også gode ting ved smartphones! De er utrolig smarte og praktiske. At man kan snakke fra den ene ende af verden til den anden uden at skulle med et fly. Og vores samfund bliver mere moderne. Smartphonen kommer til at betyde meget, og betyder meget, og det bedste er ikke at droppe den. Man skal hellere prøve at få kontrol over den. Den må ikke overtage os eller bestemme, hvornår vi kan være nærværende med vores venner. Vi skal lære at kontrollere den, vise den at det er os, der bestemmer.

Vi er bange for at gå glip af noget. Men hvis vi hele tiden er på mobilen, går vi så ikke glip af virkeligheden?


Derfor udfordrer vi jer til at undvære jeres mobil i en hel uge. Det bliver interessant, det lover vi! Og os her på redaktionen gør det selvfølgelig også. Hvis alle unge på Ærø i en uge undværer deres telefon, bliver det en vild uge på Ærø!

31 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Månedens Challenge - Nu uden mobil

I denne måned er udfordringen at undvære sin mobil i en uge. Man slukker sin mobil, og så tænder man den en uge efter. Her på redaktionen gør vi det selvfølgelig også. Det er meget interessant, og hvi

Post: Blog2_Post
bottom of page