top of page
Søg
  • Forfatters billedeRedaktionen

Alkohol eller pizza?

På Ærø drikker vi alkohol… for meget alkohol


Eller det siger undersøgelser i hvert fald. 11, 2% drikker for meget. Jeg blev egentlig ikke chokeret da jeg læste det i Politiken. Allerede der burde det være et fingerpeg, om i hvilken retning vi er på vej hen.


 Men hvorfor er det egentlig, at så mange opfatter det høje alkoholindtag, som værende en selvfølge? Jo, jeg tror det er fordi vi ser det omkring os. Som nogle af de unge sagde i frivagten d. 12. december, ”Der er nogle der drikker sig fulde med deres forældre.” og ” Vi tænker nok ikke over at de voksne drikker, for mange er vokset op med det. Men vi unge drikker nok mere og tidligere, fordi vi er vant til at se voksne gøre det.” Det er jeg enig i. De fleste af mine bekendte der drikker for meget en gang i mellem, har forældre der drikker til festlige lejligheder. Jeg synes ikke at der er noget galt i at de gør det. Hverken forældrene eller børnene, men der er efterhånden en hårfin grænse. Efter jeg er kommet i de større klasser, bliver der nogle gange sendt billeder rundt af kammerater med alkohol på en hverdagsaften. Der synes jeg grænsen går, men det er måske kun min mening.

Jeg kommer fra en familie der næsten ikke kender ordet alkohol, så mit forhold til det er begrænset. Da jeg begyndte at gå til fester, kunne man godt få et par kommentarer om; ” kom nu.” ”Lad nu være med at være så kedelig.” Men da jeg havde sat min grænse, accepterede alle det. Måske er det bare hvad der skal til, at turde sige nej. 


Så da mine venner og jeg ikke vidste hvad vi skulle lave onsdag aften, og alkohol ikke var vejen frem, tog vi ned i frivagten. Det var også helt okay, at Søren Laxy og andre frivillige, lavede pizza. Jeg tror det var sundt for os at gå derned. Der var mange nye situationer vi ikke havde oplevet, hvis vi havde blevet hjemme. Rundt om alle hjørner, var der latter og samtaler. Stemningen dernede var helt afslappet, så meget at fotografen fra Politiken, så Disney film med mine venner og jeg. Hvis alle unge havde noget at lave hver aften, ville de nok ikke synes at alkohol var så spændende igen. Så måske er det mangel på bedre at så mange unge drikker. Men det er nok så stor en del af Ærøs traditioner, at det ikke ændrer sig lige foreløbigt. Man kan så spørge sig selv hvad der skal til før traditionerne bliver brudt. Laxy’s pizzaer kan måske en del, men han har nok også andre ting at lave, end at bage pizzaer til unge hver aften

27 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Månedens Challenge - Nu uden mobil

I denne måned er udfordringen at undvære sin mobil i en uge. Man slukker sin mobil, og så tænder man den en uge efter. Her på redaktionen gør vi det selvfølgelig også. Det er meget interessant, og hvi

Post: Blog2_Post
bottom of page